Gamla AI-tentor. Våra egna lösningsförslag.
Tänkte det kunde vara bra med en sån här tråd =]
Inleder lite smått så får ni fylla på:
AI TENTA 2008-12-08
1:
Bredden först: A, E, B, H, L, C, M, I, D, F, J, K, G (gör jag rätt nu? xD har aldrig läst av ett liggande träd innan, plus att vissa noder nästan ligger bredvid varandra...)
Djupet först: A, B, D, C, E, F, G, H, I, K, J, L, M
Djikstras alg: E(2), A(3), B(4), C(6) F(7), D( 8 ), H(9), L(10), I(11), J(12) ELLER? M(12), K(14) G(18)
Osäker på dom som fick samma värde. Rätta gärna om ni hittar fel!
2:
(orkade inte rita, så det fick bli text ^^)
Deterministisk:
q1 (start)
a -> q2
q2
a -> q2 (loop)
b -> q3
q3 (mål)
b -> q3 (loop)
Icke-deterministisk:
q1 (start)
a -> q1 (loop)
a -> q2 (wtfparadox!? = icke-deterministisk)
q2
b -> q2 (loop)
b -> q3 (wtfparadox again!)
q3 (mål)
(Hoppas ni fattar xD)
3:
ba, bab, bba, bbab, bbbbbab, bbbba, bbbab, aaaaaaab, aaaaabbbbbb, etc ^^
4:
1. Finn det attribut i träningsdatamängden som bäst delar upp datamängden så att varje
del är så lite blandad som möjligt mellan olika klasser. Sätt detta atribut som rot och
dela upp träningsdatat baserat på värde på detta attribut.
2. För varje sådan uppdelning, gör om proceduren rekursivt till dess att varje grupp
består av endast en klass och returnera sedan det färdiga beslutsträdet.
5:
Har plockat ut alla unika meningar:
Miner Bob: Ah'm leavin' the goldmine with mah pockets full o' sweet gold
Miner Bob: Boy, ah sure is thusty! Walking to the saloon
Miner Bob: Depositing gold. Total savings now: X
Miner Bob: Goin' to the bank. Yes siree
Miner Bob: Leavin' the bank
Miner Bob: Leaving the house
Miner Bob: Leaving the saloon, feelin' good
Miner Bob: Pickin' up a nugget
Miner Bob: That's mighty fine sippin liquer
Miner Bob: Walkin' home
Miner Bob: Walkin' to the goldmine
Miner Bob: What a God darn fantastic nap! Time to find more gold
Miner Bob: WooHoo! Rich enough for now. Back home to mah li'lle lady
Miner Bob: ZZZZ...
6:
Endast 2an och 11an verkar vara fel, resten rätt.
Seems suspicious, nån annan som får samma svar?
7:
Man har en beskrivning av världen i form av olika variabler och utnyttjar STRIPS-planeringssystem för att förändra världen från en variant till en annan.
T.ex. att genom en sekvens av specifika handlingar få objekten A,B,C att uppny ett nytt läge, t.ex sortera sig till C,B,A.
8:
Gjorde fel på denna första gången, men tror att det är rätt nu.
"S" måste användas i början, sen kan man kombinera ganska fritt:
S -> aX ger t.ex: ab, abb, abbbbbbbb, aaaaab, aaaabbbbb
S -> bY ger t.ex: ba, bab, babbbbb, bbbbbba, bbbbbabbb
känns som att W inte går at använda eftersom den "loopar" och använder sig själv i alla instanser?
Rätta mig gärna om jag har fel =]
AI TENTA 2009-11-14
1:
(tecknet = symboliserar floden)
Räv, Kål, Kanin, Man =
Räv, Kål = Kanin, Man
Räv, Kål, Man = Kanin
Kål = Räv, Man, Kanin
Kål, Man, Kanin = Räv
Kanin = Räv, Kål, Man
Kanin, Man = Räv, Kål
= Räv, Kål, Kanin, Man
Formulera detta som ett sökproblem och beskriv hur representationen
av varje tillstånd skulle se ut. Vilken information måste finnas med? Rita upp den
minsta fullständiga graf som endast innehåller tillåtna tillstånd.
Halp.
2:
aab, bb, bbbb, bbbbbb, bbbbbbbb, bbbbbbbbbb, etc
3: Jag tänker mig att detta ska vara 3 bubblor där en är start, och mål, sen går den ut till de 2 andra bubblorna genom a/b. Om den får a går den till q2 och sen tillbaka till start/mål med ett til a, och på samma sätt går den till q2 med ett b och tillbaka till målet med ett till b.
Vet ej vad "tomma strängen" ska användas till dock?... Någon som kan modellera detta?
4:
Denna var lite annorlunda från 8an på förra tentan, alla kommatecken gör mig orolig.
Antar att några svar skulle kunna vara:
Startkombination (A, B) ger:
(D, C), (E, A) som kan vara t.ex:
f, s, m, s f, s, m, tt
ff, tt, k, f, ss ff, tt, m, t
f, ss, k, tt f, ss, m, ff, tt
ff, t, m, s ff, t, k, f, s
kan också ge:
(C), (E, A) som t.ex ger:
s, m, t
tt, k, ff, ss
5:
unstack(A,B)
on(B,C)
ontable(C)
clear(B)
holding(A)
putdown(A)
on(B,C)
ontable(C)
ontable(A)
clear(A)
clear(B)
handempty
unstack(B,C)
ontable(C)
ontable(A)
clear(C)
clear(A)
holding(B)
putdown(B)
ontable(A)
ontable(B)
ontable(C)
clear(A)
clear(B)
clear(C)
handempty
pickup(A)
ontable(B)
ontable(C)
clear(B)
clear(C)
holding(A)
stack(A,B)
ontable(B)
ontable(C)
on(A,B)
clear(A)
clear(C)
handempty
6:
a: falskt (men tydligen kan djikstra hitta en kortare om A* överskattar heuristiken?)
b: sant (its damn fast!)
c: sant? (ska ju inte va så, men om djikstra kan faila med heuristiken så?...)
d: sant (underskatta bra, överskatta dåligt : D)
e: sant (snabbare ibland, men aldrig bättre)
7:"Slumpmässig process vars följande "stadie" beror på det nuvarande stadiet."
*lägg in lite bilder o stuff för mer info* (samma fråga finns i Ordlistan)
8:
Följande är felaktiga:
b, g, i, j, l (återigen, rätta gärna om jag missuppfattat nåt)
Tänkte det kunde vara bra med en sån här tråd =]
Inleder lite smått så får ni fylla på:
AI TENTA 2008-12-08
1:
Bredden först: A, E, B, H, L, C, M, I, D, F, J, K, G (gör jag rätt nu? xD har aldrig läst av ett liggande träd innan, plus att vissa noder nästan ligger bredvid varandra...)
Djupet först: A, B, D, C, E, F, G, H, I, K, J, L, M
Djikstras alg: E(2), A(3), B(4), C(6) F(7), D( 8 ), H(9), L(10), I(11), J(12) ELLER? M(12), K(14) G(18)
Osäker på dom som fick samma värde. Rätta gärna om ni hittar fel!
2:
(orkade inte rita, så det fick bli text ^^)
Deterministisk:
q1 (start)
a -> q2
q2
a -> q2 (loop)
b -> q3
q3 (mål)
b -> q3 (loop)
Icke-deterministisk:
q1 (start)
a -> q1 (loop)
a -> q2 (wtfparadox!? = icke-deterministisk)
q2
b -> q2 (loop)
b -> q3 (wtfparadox again!)
q3 (mål)
(Hoppas ni fattar xD)
3:
ba, bab, bba, bbab, bbbbbab, bbbba, bbbab, aaaaaaab, aaaaabbbbbb, etc ^^
4:
1. Finn det attribut i träningsdatamängden som bäst delar upp datamängden så att varje
del är så lite blandad som möjligt mellan olika klasser. Sätt detta atribut som rot och
dela upp träningsdatat baserat på värde på detta attribut.
2. För varje sådan uppdelning, gör om proceduren rekursivt till dess att varje grupp
består av endast en klass och returnera sedan det färdiga beslutsträdet.
5:
Har plockat ut alla unika meningar:
Miner Bob: Ah'm leavin' the goldmine with mah pockets full o' sweet gold
Miner Bob: Boy, ah sure is thusty! Walking to the saloon
Miner Bob: Depositing gold. Total savings now: X
Miner Bob: Goin' to the bank. Yes siree
Miner Bob: Leavin' the bank
Miner Bob: Leaving the house
Miner Bob: Leaving the saloon, feelin' good
Miner Bob: Pickin' up a nugget
Miner Bob: That's mighty fine sippin liquer
Miner Bob: Walkin' home
Miner Bob: Walkin' to the goldmine
Miner Bob: What a God darn fantastic nap! Time to find more gold
Miner Bob: WooHoo! Rich enough for now. Back home to mah li'lle lady
Miner Bob: ZZZZ...
6:
Endast 2an och 11an verkar vara fel, resten rätt.
Seems suspicious, nån annan som får samma svar?
7:
Man har en beskrivning av världen i form av olika variabler och utnyttjar STRIPS-planeringssystem för att förändra världen från en variant till en annan.
T.ex. att genom en sekvens av specifika handlingar få objekten A,B,C att uppny ett nytt läge, t.ex sortera sig till C,B,A.
8:
Gjorde fel på denna första gången, men tror att det är rätt nu.
"S" måste användas i början, sen kan man kombinera ganska fritt:
S -> aX ger t.ex: ab, abb, abbbbbbbb, aaaaab, aaaabbbbb
S -> bY ger t.ex: ba, bab, babbbbb, bbbbbba, bbbbbabbb
känns som att W inte går at använda eftersom den "loopar" och använder sig själv i alla instanser?
Rätta mig gärna om jag har fel =]
AI TENTA 2009-11-14
1:
(tecknet = symboliserar floden)
Räv, Kål, Kanin, Man =
Räv, Kål = Kanin, Man
Räv, Kål, Man = Kanin
Kål = Räv, Man, Kanin
Kål, Man, Kanin = Räv
Kanin = Räv, Kål, Man
Kanin, Man = Räv, Kål
= Räv, Kål, Kanin, Man
Formulera detta som ett sökproblem och beskriv hur representationen
av varje tillstånd skulle se ut. Vilken information måste finnas med? Rita upp den
minsta fullständiga graf som endast innehåller tillåtna tillstånd.
Halp.
2:
aab, bb, bbbb, bbbbbb, bbbbbbbb, bbbbbbbbbb, etc
3: Jag tänker mig att detta ska vara 3 bubblor där en är start, och mål, sen går den ut till de 2 andra bubblorna genom a/b. Om den får a går den till q2 och sen tillbaka till start/mål med ett til a, och på samma sätt går den till q2 med ett b och tillbaka till målet med ett till b.
Vet ej vad "tomma strängen" ska användas till dock?... Någon som kan modellera detta?
4:
Denna var lite annorlunda från 8an på förra tentan, alla kommatecken gör mig orolig.
Antar att några svar skulle kunna vara:
Startkombination (A, B) ger:
(D, C), (E, A) som kan vara t.ex:
f, s, m, s f, s, m, tt
ff, tt, k, f, ss ff, tt, m, t
f, ss, k, tt f, ss, m, ff, tt
ff, t, m, s ff, t, k, f, s
kan också ge:
(C), (E, A) som t.ex ger:
s, m, t
tt, k, ff, ss
5:
unstack(A,B)
on(B,C)
ontable(C)
clear(B)
holding(A)
putdown(A)
on(B,C)
ontable(C)
ontable(A)
clear(A)
clear(B)
handempty
unstack(B,C)
ontable(C)
ontable(A)
clear(C)
clear(A)
holding(B)
putdown(B)
ontable(A)
ontable(B)
ontable(C)
clear(A)
clear(B)
clear(C)
handempty
pickup(A)
ontable(B)
ontable(C)
clear(B)
clear(C)
holding(A)
stack(A,B)
ontable(B)
ontable(C)
on(A,B)
clear(A)
clear(C)
handempty
6:
a: falskt (men tydligen kan djikstra hitta en kortare om A* överskattar heuristiken?)
b: sant (its damn fast!)
c: sant? (ska ju inte va så, men om djikstra kan faila med heuristiken så?...)
d: sant (underskatta bra, överskatta dåligt : D)
e: sant (snabbare ibland, men aldrig bättre)
7:"Slumpmässig process vars följande "stadie" beror på det nuvarande stadiet."
*lägg in lite bilder o stuff för mer info* (samma fråga finns i Ordlistan)
8:
Följande är felaktiga:
b, g, i, j, l (återigen, rätta gärna om jag missuppfattat nåt)
Senast ändrad av Zacko den tis okt 26, 2010 12:57 pm, ändrad totalt 8 gånger