Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

+3
roofie
Princess
Tanax
7 posters

    Ordo..???

    Tanax
    Tanax


    Antal inlägg : 108
    Join date : 09-08-25

    Ordo..???  Empty Ordo..???

    Inlägg av Tanax ons jan 26, 2011 11:57 pm

    Alltså, är det bara jag som är korkad och inte fattar detta? Razz
    Någon som har lust att ta ett praktiskt exempel på hur man räknar ut det??

    Jag fattar ju typ vad det ÄR men inte hur man applicerar/räknar ut det.
    Princess
    Princess
    ♥♥♥♥♥Princess Admin♥♥♥♥♥
    ♥♥♥♥♥Princess Admin♥♥♥♥♥


    Antal inlägg : 2804
    Join date : 09-08-25
    Age : 33
    Ort : The Mushroom Kingdom

    Ordo..???  Empty Sv: Ordo..???

    Inlägg av Princess tor jan 27, 2011 12:26 am

    Alltså, precis min tanke.
    roofie
    roofie
    Felböjd Jens
    Felböjd Jens


    Antal inlägg : 803
    Join date : 09-08-26
    Age : 36
    Ort : Jakobsberg

    Ordo..???  Empty Sv: Ordo..???

    Inlägg av roofie tor jan 27, 2011 6:54 am

    Nu vaknade jag ju för typ 10 minuter sedan och kanske säger det här åt helvete.
    Men jag tror att jag har förstått Ordo som metoden med vilken man beräknar belastningen en åtgärd gör på tiden eller minnet i datorn. N symboliserar listans längd, och listan är den datamängd som ska behandlas. Därefter skriver man Ordo på olika sätt för att överensstämma med vilka operationer som har utförts och vad som skall mätas.


    Refferenser:
    http://rob-bell.net/2009/06/a-beginners-guide-to-big-o-notation/
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Komplexitetsteori
    http://ilearn.dsv.su.se/mod/resource/view.php?id=1479 nya kursmaterialet för denna vecka
    Tanax
    Tanax


    Antal inlägg : 108
    Join date : 09-08-25

    Ordo..???  Empty Sv: Ordo..???

    Inlägg av Tanax tor jan 27, 2011 7:43 pm

    roofie skrev:Nu vaknade jag ju för typ 10 minuter sedan och kanske säger det här åt helvete.
    Men jag tror att jag har förstått Ordo som metoden med vilken man beräknar belastningen en åtgärd gör på tiden eller minnet i datorn. N symboliserar listans längd, och listan är den datamängd som ska behandlas. Därefter skriver man Ordo på olika sätt för att överensstämma med vilka operationer som har utförts och vad som skall mätas.


    Refferenser:
    http://rob-bell.net/2009/06/a-beginners-guide-to-big-o-notation/
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Komplexitetsteori
    http://ilearn.dsv.su.se/mod/resource/view.php?id=1479 nya kursmaterialet för denna vecka

    Dessa hjälpte. Hade iofs redan läst hans PDF sen tidigare. Första länken var riktigt bra. Den gav mera konkreta exempel med kod - gillas!

    Så för att ta ett exempel från uppgifterna denna vecka så uppgift 1b(den iterativa funktionen) blir alltså O(N) om jag förstått det rätt? Ifall det nu är rätt återstår bara problemet att "redovisa" detta i en beskrivning med beräkningar(vadå för beräkningar????)..
    Sirap
    Sirap


    Antal inlägg : 53
    Join date : 09-08-25

    Ordo..???  Empty Sv: Ordo..???

    Inlägg av Sirap tor jan 27, 2011 10:21 pm

    När jag försökte fråga i moodle hur de ville att det skulle redovisas så fick jag bara ett drygt svar, typ "läs i boken". Men jag gör så här:

    sort()

    tid:

    En do while-loop med ett okänt antal varv, vari sorted + mix anropas:

    mix + ?( sorted + mix ) + sorted
    n + ?( n + n) + n
    2n + ? * 2n
    O(?)
    Mars
    Mars
    Ölväktare


    Antal inlägg : 1059
    Join date : 09-08-25
    Age : 34
    Ort : Farsta

    Ordo..???  Empty Sv: Ordo..???

    Inlägg av Mars fre jan 28, 2011 12:45 am

    Jag personligen har inte försökt mig på någon form att mattematik alls utan kör allt förklarat i klarspråk.
    roofie
    roofie
    Felböjd Jens
    Felböjd Jens


    Antal inlägg : 803
    Join date : 09-08-26
    Age : 36
    Ort : Jakobsberg

    Ordo..???  Empty Sv: Ordo..???

    Inlägg av roofie fre jan 28, 2011 1:56 pm

    Jag må vara lite m4d_n'Crazy.. Men jag avskyr när man lägger upp en bild av Kod.Så jag lägger upp uppgiftens kod i kod.

    Uppgift 1
    Spoiler:


    Uppgift 2
    Spoiler:


    Uppgift 3
    Spoiler:

    Criteria

    • Uppgift 1: Tidskomplexiteten är korrekt beräknad och motiveringar finns. (10p)
    • Uppgift 1: Minneskomplexiteten är korrekt beräknad och motiveringar finns. (10p)
    • Uppgift 2: Tids- och minneskomplexiteten är korrekt beräknad för samtliga metoder. (10p)
    • Uppgift 2: Motiveringar finns till samtliga svar och beräkningar. (10p)
    • Uppgift 3: Tidskomplexiteten är korrekt beräknad. Max tre metoder får vara felaktiga. (10p)
    • Uppgift 3: Minneskomplexiteten är korrekt beräknad. Max tre metoder får vara felaktiga. (10p)
    • Uppgift 3: Motivering finns till samtliga beräknade värden. (10p)
    roofie
    roofie
    Felböjd Jens
    Felböjd Jens


    Antal inlägg : 803
    Join date : 09-08-26
    Age : 36
    Ort : Jakobsberg

    Ordo..???  Empty Sv: Ordo..???

    Inlägg av roofie fre jan 28, 2011 2:21 pm

    Seriös
    One has to love the structure.
    För man ska vara strukturerad.
    Sirap
    Sirap


    Antal inlägg : 53
    Join date : 09-08-25

    Ordo..???  Empty Sv: Ordo..???

    Inlägg av Sirap fre jan 28, 2011 3:27 pm

    roofie skrev:Jag må vara lite m4d_n'Crazy.. Men jag avskyr när man lägger upp en bild av Kod.Så jag lägger upp uppgiftens kod i kod.

    perfekt då kan jag ta en printscr

    Tanax
    Tanax


    Antal inlägg : 108
    Join date : 09-08-25

    Ordo..???  Empty Sv: Ordo..???

    Inlägg av Tanax fre jan 28, 2011 4:53 pm

    Gick på handledningen idag, fattar allting nu - typ. Rekommenderas till nästa uppgift!
    Araklaj
    Araklaj


    Antal inlägg : 1337
    Join date : 09-08-26
    Age : 34
    Ort : Sollentuna

    Ordo..???  Empty Sv: Ordo..???

    Inlägg av Araklaj fre jan 28, 2011 5:47 pm

    Jag är glad att jag går design.. Ordo..???  380843
    Mars
    Mars
    Ölväktare


    Antal inlägg : 1059
    Join date : 09-08-25
    Age : 34
    Ort : Farsta

    Ordo..???  Empty Sv: Ordo..???

    Inlägg av Mars fre jan 28, 2011 7:44 pm

    Tanax skrev:Gick på handledningen idag, fattar allting nu - typ. Rekommenderas till nästa uppgift!

    Jo, det hjälpte. Att prata igenom ordo och uppgiften med folk hjälpte en hel del det med.
    XistenZ
    XistenZ
    KorvarN^


    Antal inlägg : 583
    Join date : 09-09-02
    Age : 36
    Ort : Norrtälje

    Ordo..???  Empty Sv: Ordo..???

    Inlägg av XistenZ lör jan 29, 2011 7:08 pm

    Någon som med enkla ord kan förklara hur man beter sig för att räkna ut någon av uppgifterna? Behöver bara ett litet exempel så jag kanske kan förstå något av det. Föreläsningen gav ingenting, böckerna behagar aldrig komma och internet är packat med matematiker, jag talar inte deras språk direkt.
    Uppgiften är ju due på måndag, har bara halva dagen imorrn på mig :S
    Also: rekursiv och iterativ? Humz?
    plx
    roofie
    roofie
    Felböjd Jens
    Felböjd Jens


    Antal inlägg : 803
    Join date : 09-08-26
    Age : 36
    Ort : Jakobsberg

    Ordo..???  Empty Sv: Ordo..???

    Inlägg av roofie lör jan 29, 2011 7:42 pm

    Om din bas ligger på att förklara vad "iterativ" och "rekursiv" innebär tror inte jag att en halv dag kommer att vara nog för att både lära sig begreppen och att lösa uppgifterna ens om du jobbar konstant under den tiden.
    Sad story is sad.
    XistenZ
    XistenZ
    KorvarN^


    Antal inlägg : 583
    Join date : 09-09-02
    Age : 36
    Ort : Norrtälje

    Ordo..???  Empty Sv: Ordo..???

    Inlägg av XistenZ lör jan 29, 2011 7:47 pm

    roofie skrev:Om din bas ligger på att förklara vad "iterativ" och "rekursiv" innebär tror inte jag att en halv dag kommer att vara nog för att både lära sig begreppen och att lösa uppgifterna ens om du jobbar konstant under den tiden.
    Sad story is sad.
    Thx for the help (Y)
    roofie
    roofie
    Felböjd Jens
    Felböjd Jens


    Antal inlägg : 803
    Join date : 09-08-26
    Age : 36
    Ort : Jakobsberg

    Ordo..???  Empty Sv: Ordo..???

    Inlägg av roofie lör jan 29, 2011 7:56 pm

    XistenZ skrev:
    roofie skrev:Om din bas ligger på att förklara vad "iterativ" och "rekursiv" innebär tror inte jag att en halv dag kommer att vara nog för att både lära sig begreppen och att lösa uppgifterna ens om du jobbar konstant under den tiden.
    Sad story is sad.
    Thx for the help (Y)
    Jag är själv inte klar med uppgiften, och jag är inte ute efter att skälpa.
    Men du har ju satt dig själv i en djup grop.
    roofie
    roofie
    Felböjd Jens
    Felböjd Jens


    Antal inlägg : 803
    Join date : 09-08-26
    Age : 36
    Ort : Jakobsberg

    Ordo..???  Empty Sv: Ordo..???

    Inlägg av roofie sön jan 30, 2011 10:50 am

    Nu har jag äntligen skickat in, satt flera timmar inatt o nästlade upp de sista beroendena ;p
    Sirap
    Sirap


    Antal inlägg : 53
    Join date : 09-08-25

    Ordo..???  Empty Sv: Ordo..???

    Inlägg av Sirap sön jan 30, 2011 12:43 pm

    Rekursiv: metoden anropar sig själv, t.ex. fortsätter tills den når en return i något anrop. Ny stack frame i minnet tillverkas för varje anrop.

    Iterativ: den gör saker flera gånger, för det mesta ett obestämt antal gånger, t.ex. array.size() antal gånger.

    För att räkna ut tidskomplexitet kan du börja med att titta på antalet jämförelser t.ex. En jämförelse tar alltid lika lång tid. 1 > 2 = O(1).

    En loop som beror på en listas längd är O(n). Den ökar lika många gånger i tid som listan ökar i storlek (i värsta fall, stort O betyder som värst). Dubbel längd ger dubbla tiden i värsta fall, osv.

    En loop behöver däremot inte mer minne än för att köra ett varv om man inte t.ex. skapar nya saker i loopen och sparar dem nånstans där de överlever "varje varv".
    Sirap
    Sirap


    Antal inlägg : 53
    Join date : 09-08-25

    Ordo..???  Empty Sv: Ordo..???

    Inlägg av Sirap sön jan 30, 2011 12:46 pm

    roofie skrev:Nu har jag äntligen skickat in, satt flera timmar inatt o nästlade upp de sista beroendena ;p

    Fick du sju O(n) i tid, och en O(n) i minne?
    Tanax
    Tanax


    Antal inlägg : 108
    Join date : 09-08-25

    Ordo..???  Empty Sv: Ordo..???

    Inlägg av Tanax sön jan 30, 2011 5:25 pm

    Sirap skrev:
    roofie skrev:Nu har jag äntligen skickat in, satt flera timmar inatt o nästlade upp de sista beroendena ;p

    Fick du sju O(n) i tid, och en O(n) i minne?

    Jag fick 8 O(n) i tid och 1 O(n) i minne Surprised vilka funktioner fick du?
    Sirap
    Sirap


    Antal inlägg : 53
    Join date : 09-08-25

    Ordo..???  Empty Sv: Ordo..???

    Inlägg av Sirap sön jan 30, 2011 11:30 pm

    Tanax skrev:
    Sirap skrev:
    roofie skrev:Nu har jag äntligen skickat in, satt flera timmar inatt o nästlade upp de sista beroendena ;p

    Fick du sju O(n) i tid, och en O(n) i minne?

    Jag fick 8 O(n) i tid och 1 O(n) i minne Surprised vilka funktioner fick du?

    Titta närmare på en av add-metoderna ;-) Jag fick också 8 först men upptäckte det efter en stund...

    Fast nu ändrade jag toString till typ omega(n) i minne och tid, kändes för slappt att anta att AnyType.toString var konstant, går ju inte riktigt att svara på den känns det som
    Tanax
    Tanax


    Antal inlägg : 108
    Join date : 09-08-25

    Ordo..???  Empty Sv: Ordo..???

    Inlägg av Tanax mån jan 31, 2011 1:46 pm

    Sirap skrev:
    Tanax skrev:
    Sirap skrev:
    roofie skrev:Nu har jag äntligen skickat in, satt flera timmar inatt o nästlade upp de sista beroendena ;p

    Fick du sju O(n) i tid, och en O(n) i minne?

    Jag fick 8 O(n) i tid och 1 O(n) i minne Surprised vilka funktioner fick du?

    Titta närmare på en av add-metoderna ;-) Jag fick också 8 först men upptäckte det efter en stund...

    Fast nu ändrade jag toString till typ omega(n) i minne och tid, kändes för slappt att anta att AnyType.toString var konstant, går ju inte riktigt att svara på den känns det som

    Huh Surprised? Båda add ska väl vara O(n)? Den första add kallar på den andra add och den andra add kallar på getNode #2 som är O(n) >.<

    Angående toString metoden hade jag den som O(n) på både minne och tid från början Smile
    Hade du alltså ytterligare 1 O(n) i minne utöver toString?
    Sirap
    Sirap


    Antal inlägg : 53
    Join date : 09-08-25

    Ordo..???  Empty Sv: Ordo..???

    Inlägg av Sirap mån jan 31, 2011 8:09 pm

    Tanax skrev:
    Sirap skrev:
    Tanax skrev:
    Sirap skrev:
    roofie skrev:Nu har jag äntligen skickat in, satt flera timmar inatt o nästlade upp de sista beroendena ;p

    Fick du sju O(n) i tid, och en O(n) i minne?

    Jag fick 8 O(n) i tid och 1 O(n) i minne Surprised vilka funktioner fick du?

    Titta närmare på en av add-metoderna ;-) Jag fick också 8 först men upptäckte det efter en stund...

    Fast nu ändrade jag toString till typ omega(n) i minne och tid, kändes för slappt att anta att AnyType.toString var konstant, går ju inte riktigt att svara på den känns det som

    Huh Surprised? Båda add ska väl vara O(n)? Den första add kallar på den andra add och den andra add kallar på getNode #2 som är O(n) >.<

    Angående toString metoden hade jag den som O(n) på både minne och tid från början Smile
    Hade du alltså ytterligare 1 O(n) i minne utöver toString?

    Det är ju så att en av add-metoderna lägger alltid till i slutet av listan. Den blir O(1).

    Nej, bara toString. Fast där ändrade jag till O(n) fast "i bästa fallet", dvs Omega(n). O(n) är ju som värst.

    Sponsored content


    Ordo..???  Empty Sv: Ordo..???

    Inlägg av Sponsored content


      Aktuell tid och datum: fre apr 19, 2024 4:44 pm