Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

+4
sixten
Anaka
Zacko
Aztastic
8 posters

    Ordlista/Bra att veta

    Aztastic
    Aztastic
    MANLY-MAN ADMIN *flex*
    MANLY-MAN ADMIN *flex*


    Antal inlägg : 2269
    Join date : 09-08-25
    Age : 34
    Ort : ja

    Ordlista/Bra att veta Empty Ordlista/Bra att veta

    Inlägg av Aztastic fre okt 15, 2010 3:00 pm

    Tja. Såg den här listan på FC, venne om några här hittat den:

    CPfitta skrev:
    - veta vad en händelsedriven tillståndsmaskin är.

    - modellera beteendet hos en enkel NPC som en tillståndsmaskin.

    - känna igen en deterministisk ändlig automat och beskriva hur
    den fungerar.


    - känna igen en ickedeterministisk ändlig automat och beskriva
    hur den fungerar.


    - känna igen en pushdown-automat och beskriva hur den fungerar.

    - avgöra om en given sträng ingår i det språk som accepteras
    av en given deterministisk (eller ickedeterminisk) ändlig
    automat.


    - förklara vad en markovkedja är.
    Slumpmässig process vars följande "stadie" beror på det nuvarande stadiet.

    - modellera en given lämplig situation som en markovkedja.

    - förklara, genom exempel och pseudokod, hur bredden-först-
    sökning fungerar.


    - förklara, genom exempel och pseudokod, hur djupet-först-
    sökning fungerar.


    - förklara, genom exempel och pseudokod, hur Dijkstras algoritm
    för sökning fungerar.


    - förklara, genom exempel och pseudokod, hur A* sökning fungerar.

    - förklara, genom exempel, hur ett enkelt STRIPS-baserat
    planeringssystem fungerar.


    - förklara, genom exempel och pseudokod, hur inlärning av ett
    beslutsträd fungerar.


    - förklara, genom exempel och pseudokod, hur ett beslutsträd
    används vid klassificering.


    Tänkte att vi kunde köra en SP09-klassiker och hjälpas åt att fylla i den allt eftersom tentan kommer närmare

    Supergay Parrot

    ...vad fNa menar dom med pseudokod?

    nvm hittade exempel:
    Kod:
    <variable> = <expression>

    IF <condition>
        DO stuff;
    ELSE
        DO other stuff;

    WHILE <condition>
        DO stuff;

    for <variable> from <first value> to <last value> by <step>
        DO stuff with variable;

    function <function name>(<arguments>)
        DO stuff with arguments;
        return something;

    <function name>(<arguments>)    // Function call
    Zacko
    Zacko
    Webmaster (Chuck Norris)
    Webmaster (Chuck Norris)


    Antal inlägg : 1594
    Join date : 09-08-21
    Age : 35
    Ort : Stockholm

    Ordlista/Bra att veta Empty Sv: Ordlista/Bra att veta

    Inlägg av Zacko tis okt 26, 2010 8:34 am

    Tog bort lite komments här som var irrelevanta =]
    Dags att börja på ordlistan tycker jag!

    - veta vad en händelsedriven tillståndsmaskin är.
    En Tillståndsmaskin (eng State Machine eller Automaton) är en abstrakt modell som används bland annat till att beskriva beteenden i mjukvara, inom hårdvarudesign, beräkningsteori och språkvetenskap. Användningsområdena är många, men generellt kan man säga att tillståndsmaskiner används för att beskriva skeenden i olika former med hjälp av tillstånd och villkor för övergång från ett tillstånd till ett annat.
    Ordlista/Bra att veta 350px-D%C3%B6rr_tillst%C3%A5ndsmaskin

    - modellera beteendet hos en enkel NPC som en tillståndsmaskin.
    Ordlista/Bra att veta Npc_with_quest_question

    Nån som har en bättre bild?

    - känna igen en deterministisk ändlig automat och beskriva hur den fungerar.
    DÄA, förekommer ofta på tentorna. Massor av noder med namn, q1, q2, q3 osv, och olika sätt att ta sig till dem via olika input, (a,b,c,d, etc), om den är deterministisk så ska t.ex ett "a" alltid ta dig till en viss nod, medan en icke-deterministisk kan ha flera vägar till olika noder som alla triggas av "a".
    Ordlista/Bra att veta Dfa-3

    - känna igen en pushdown-automat och beskriva hur den fungerar.
    Han tog ju upp detta, men jag fattade det inte riktigt... Need better explanation!
    Ordlista/Bra att veta 399px-Pda-example.svg

    - avgöra om en given sträng ingår i det språk som accepteras av en given deterministisk (eller ickedeterminisk) ändlig automat.
    Finns flera frågor på exempeltentorna om detta. Är väldigt enkelt, börja i startnoden, sluta i slutnoden och se vilka kombinationer av tecken man kan skapa på vägen.
    T.ex en som börjar i q1 och slutar i q2:
    q1 loopar på q1 med "a", men går till q2 på "b" där den loopar med flera "b".
    Då kan den t.ex ta "b", "ab", "aaab", "aaaaaaaaaab", "bbbbb", "bbbbbbbbbb", etc.

    - förklara vad en markovkedja är.
    Slumpmässig process vars följande "stadie" beror på det nuvarande stadiet.
    Redan besvarad av Az, men räcker det som svar?
    Uppgift 7 på en av extentorna var:
    Förklara vad en Markovkedja är.
    Och frågan ger upp till 8 poäng :C
    Aztastic
    Aztastic
    MANLY-MAN ADMIN *flex*
    MANLY-MAN ADMIN *flex*


    Antal inlägg : 2269
    Join date : 09-08-25
    Age : 34
    Ort : ja

    Ordlista/Bra att veta Empty Sv: Ordlista/Bra att veta

    Inlägg av Aztastic tis okt 26, 2010 9:14 am

    man ska nog rita en kedja också, men yea
    Aztastic
    Aztastic
    MANLY-MAN ADMIN *flex*
    MANLY-MAN ADMIN *flex*


    Antal inlägg : 2269
    Join date : 09-08-25
    Age : 34
    Ort : ja

    Ordlista/Bra att veta Empty Sv: Ordlista/Bra att veta

    Inlägg av Aztastic tis okt 26, 2010 1:24 pm

    fick pushdown förklarat för mig av Thnua HAN ER SNEL HEST

    Ordlista/Bra att veta Neger
    ok detta är Askers slide. Kolla nu.

    a, betyder att du har tagit a från The Input tape och satt den i strängen. b/c betyder att du har bytt ut (poppat) b mot c (pushat) i stacken.

    Vad är det bra för?
    inte ens Asker vet. därför heter han "Asker" HAHAHAHA fNa VAD ROLIGT. JAG HAR INTE SOVIT HAHAHAHAHAHAH


    NU KOMMER VI TILL NÄSTA SLIDE TJA
    Ordlista/Bra att veta Neger2

    Okej här ser vi en lambdasymbol. Vad betyder det? Jo, tom övergång. Kom ihåg att a, betydde att vi i den förra sliden tog a från ze input tape och b/c betydde att vi bytte ut b mot c i stacken. Nu står det istället lambda/c, vad händer då? ...ingenting! vi har ju inget att byta ut mot c, så vi lägger endast till c till stacken.

    TREDJE SLIDEN NU KÖR VIIIII
    Ordlista/Bra att veta SP4-FL2
    Ännu en lambdasymbol! den här gången i slutet - tricky shit you might think, but it is not.
    Ni vet vad a, är. Ni vet vad b/c betydde i dom föregående slidesen. Vad är då b/lambda...? Vi byter ut b mot en tom övergång.. alltså "poppar" vi bara ut b ur stacken, och ersätter med ingenting. Tja.



    Jag orkar inte sätta in sista sliden, men den slutar med två lambdasymboler; allt detta betyder är att det inte kommer vara någon förändring i stacken.


    Senast ändrad av Aztastic den tis okt 26, 2010 2:48 pm, ändrad totalt 1 gång
    Anaka
    Anaka
    Awesome
    Awesome


    Antal inlägg : 1946
    Join date : 09-08-26
    Age : 36
    Ort : Jakobsberg

    Ordlista/Bra att veta Empty Sv: Ordlista/Bra att veta

    Inlägg av Anaka tis okt 26, 2010 2:31 pm

    Mitt strå till stacken - några korta noteringar. Rätta mig om jag skriver något fel!


    Bredden-först
    Ordlista/Bra att veta 390px-Breadth-first-tree.svg
    Här kommer sökningen att gå ett "lager" i taget för att komma fram till den kortaste vägen. Detta tar längre tid än djupet först-sökning, men den kommer att ge en kortare väg än det sistnämnda (sa han på föreläsningen, förstår dock inte helt hur det kan vara så)


    Djupet-först
    Ordlista/Bra att veta 390px-Depth-first-tree.svg
    Här går datorn ända ned i en djup gren innan den vänder, går tillbaka ett steg, går ned osv. Detta är alltså snabbare än ovanstående men inte lika accurate.


    Dijkstras algoritm
    Ordlista/Bra att veta Dijksta_Anim
    Detta är det vi höll på med i Prog2. För varje steg undersöker datorn vilket som är det "billigaste steget" den kan ta härnäst.


    A*
    Detta trodde jag att jag hade koll på, men tydligen inte. Please fill me in!
    Aztastic
    Aztastic
    MANLY-MAN ADMIN *flex*
    MANLY-MAN ADMIN *flex*


    Antal inlägg : 2269
    Join date : 09-08-25
    Age : 34
    Ort : ja

    Ordlista/Bra att veta Empty Sv: Ordlista/Bra att veta

    Inlägg av Aztastic tis okt 26, 2010 2:42 pm

    fNa MINA SLIDES BRÖT Sad får fixa det.


    Btw, A* är ett "söksätt" typ som hittar den snabbaste och mest effektiva vägen mellan noder. Den är typ fett nice apparently
    Anaka
    Anaka
    Awesome
    Awesome


    Antal inlägg : 1946
    Join date : 09-08-26
    Age : 36
    Ort : Jakobsberg

    Ordlista/Bra att veta Empty Sv: Ordlista/Bra att veta

    Inlägg av Anaka tis okt 26, 2010 2:44 pm

    Aztastic skrev:fNa MINA SLIDES BRÖT Sad får fixa det.


    Btw, A* är ett "söksätt" typ som hittar den snabbaste och mest effektiva vägen mellan noder. Den är typ fett nice apparently
    Jo så mycket har jag också fattat. Jag trodde jag förstod skillnaden mellan det och Dijktras, men tydligen inte. Ska kolla på det när jag har gjort pannkakor.
    Aztastic
    Aztastic
    MANLY-MAN ADMIN *flex*
    MANLY-MAN ADMIN *flex*


    Antal inlägg : 2269
    Join date : 09-08-25
    Age : 34
    Ort : ja

    Ordlista/Bra att veta Empty Sv: Ordlista/Bra att veta

    Inlägg av Aztastic tis okt 26, 2010 2:53 pm

    Anaka skrev:
    Aztastic skrev:fNa MINA SLIDES BRÖT Sad får fixa det.


    Btw, A* är ett "söksätt" typ som hittar den snabbaste och mest effektiva vägen mellan noder. Den är typ fett nice apparently
    Jo så mycket har jag också fattat. Jag trodde jag förstod skillnaden mellan det och Dijktras, men tydligen inte. Ska kolla på det när jag har gjort pannkakor.

    Om du ska gå och göra pannkakor, så får du faktiskt komma tillbaka (med pannkakor)

    A* använder heuristics och kan därför potentiellt vara bättre än Djikstra.

    E: hittade denna, förklarar väl lite bättre:
    Some fag on the internet skrev:
    Dijkstra finds the minimum costs from the starting node to all others. A* finds the minimum cost from the start node to the goal node.

    Therefore it would seem that Dijkstra would be less efficient when all you need is the minimum distance from one node to another.
    sixten
    sixten
    Hans Kakor Är Respektingivande


    Antal inlägg : 485
    Join date : 09-08-25
    Age : 33
    Ort : Södertälje

    Ordlista/Bra att veta Empty Sv: Ordlista/Bra att veta

    Inlägg av sixten ons okt 27, 2010 10:23 am

    Anaka skrev:Rätta mig om jag skriver något fel!

    Djupet-först-sökning är snabbare än bredden-först-sökning
    Osanning, algoritmerna är i genomsnitt typ lika snabba. Beroende på hur den sökta noden ligger kommer den ena eller den andra hitta snabbare i specifika fall. Däremot är det så att sökning på bredden-först alltid kommer hitta den nod som ligger närmast roten ifall dubbletter förekommer, medan djupet-först inte kan garantera detta.

    Anaka skrev:Please fill me in!
    Höhö...
    Zeke
    Zeke
    Ölväktare


    Antal inlägg : 648
    Join date : 09-08-25
    Age : 36

    Ordlista/Bra att veta Empty Sv: Ordlista/Bra att veta

    Inlägg av Zeke ons okt 27, 2010 1:09 pm

    Så hur skriver man pseudokod för bredden-först, t.ex.?
    sixten
    sixten
    Hans Kakor Är Respektingivande


    Antal inlägg : 485
    Join date : 09-08-25
    Age : 33
    Ort : Södertälje

    Ordlista/Bra att veta Empty Sv: Ordlista/Bra att veta

    Inlägg av sixten ons okt 27, 2010 1:40 pm

    Goggles-Zeke skrev:Så hur skriver man pseudokod för bredden-först, t.ex.?
    Lite som du vill, jag såg ett exempel på vår kära vän Wikipedia. Smile
    Vad är det som saknas i ordlistan nu? STRIPS och beslutsträd eller? Något mer?
    Zeke
    Zeke
    Ölväktare


    Antal inlägg : 648
    Join date : 09-08-25
    Age : 36

    Ordlista/Bra att veta Empty Sv: Ordlista/Bra att veta

    Inlägg av Zeke ons okt 27, 2010 1:40 pm

    Mitt ansikte när jag tittar på pseudokod för Dijkstra och A*:


    Ordlista/Bra att veta Reaction_exasperated



    Skit.

    Mars
    Mars
    Ölväktare


    Antal inlägg : 1059
    Join date : 09-08-25
    Age : 34
    Ort : Farsta

    Ordlista/Bra att veta Empty Sv: Ordlista/Bra att veta

    Inlägg av Mars ons okt 27, 2010 1:48 pm

    Måste vi kunna förklara dessa algoritmer så? D:
    Zeke
    Zeke
    Ölväktare


    Antal inlägg : 648
    Join date : 09-08-25
    Age : 36

    Ordlista/Bra att veta Empty Sv: Ordlista/Bra att veta

    Inlägg av Zeke ons okt 27, 2010 1:51 pm

    Mars skrev:Måste vi kunna förklara dessa algoritmer så? D:

    I så fall är jag rippad i rajjan från ruta ett. Min pseudokod kommer vara väldigt pseudo.
    sixten
    sixten
    Hans Kakor Är Respektingivande


    Antal inlägg : 485
    Join date : 09-08-25
    Age : 33
    Ort : Södertälje

    Ordlista/Bra att veta Empty Sv: Ordlista/Bra att veta

    Inlägg av sixten ons okt 27, 2010 1:52 pm

    Goggles-Zeke skrev:Mitt ansikte när jag tittar på pseudokod för Dijkstra och A*:


    Ordlista/Bra att veta Reaction_exasperated



    Skit.

    Anar jag ett hudfärgsskämt?

    Mars skrev:Måste vi kunna förklara dessa algoritmer så? D:
    Jag tror det går bra att skriva en liten uppsats på svenska om hur de fungerar
    XistenZ
    XistenZ
    KorvarN^


    Antal inlägg : 583
    Join date : 09-09-02
    Age : 36
    Ort : Norrtälje

    Ordlista/Bra att veta Empty Sv: Ordlista/Bra att veta

    Inlägg av XistenZ ons okt 27, 2010 2:14 pm

    Goggles-Zeke skrev:Så hur skriver man pseudokod för bredden-först, t.ex.?
    Det fina med pseudokod är ju att det inte finns några regler, amirite?

    loop{
    if (node is The Holy Grail)
    jizz
    if else{
    get yo ass to next node to the right
    if (no node to the right)
    jump down one levelelelel}
    }

    Typ.
    Mars
    Mars
    Ölväktare


    Antal inlägg : 1059
    Join date : 09-08-25
    Age : 34
    Ort : Farsta

    Ordlista/Bra att veta Empty Sv: Ordlista/Bra att veta

    Inlägg av Mars ons okt 27, 2010 2:30 pm

    sixten skrev:
    Jag tror det går bra att skriva en liten uppsats på svenska om hur de fungerar

    Ja, typ samma här. Och då är det lugnt.
    Zacko
    Zacko
    Webmaster (Chuck Norris)
    Webmaster (Chuck Norris)


    Antal inlägg : 1594
    Join date : 09-08-21
    Age : 35
    Ort : Stockholm

    Ordlista/Bra att veta Empty Sv: Ordlista/Bra att veta

    Inlägg av Zacko ons okt 27, 2010 5:18 pm

    Dessa två har väl ingen svarat på än?

    - förklara, genom exempel och pseudokod, hur inlärning av ett
    beslutsträd fungerar.

    - förklara, genom exempel och pseudokod, hur ett beslutsträd
    används vid klassificering.



    Pseudokod för beslutsträd är typ detta?

    1. Finn det attribut i träningsdatamängden som bäst delar upp datamängden så att varje
    del är så lite blandad som möjligt mellan olika klasser. Sätt detta atribut som rot och
    dela upp träningsdatat baserat på värde på detta attribut.

    2. För varje sådan uppdelning, gör om proceduren rekursivt till dess att varje grupp
    består av endast en klass och returnera sedan det färdiga beslutsträdet.

    Men hur ger man exempel på detta? Verkar jobbigt... Typ rita eller nåt? Dumma luddiga frågor :C
    Zacko
    Zacko
    Webmaster (Chuck Norris)
    Webmaster (Chuck Norris)


    Antal inlägg : 1594
    Join date : 09-08-21
    Age : 35
    Ort : Stockholm

    Ordlista/Bra att veta Empty Sv: Ordlista/Bra att veta

    Inlägg av Zacko ons okt 27, 2010 5:43 pm

    Detta behöver också göras! :0

    Förklara, genom exempel, hur
    ett enkelt STRIPS-baserat
    planeringssystem fungerar.
    Araklaj
    Araklaj


    Antal inlägg : 1337
    Join date : 09-08-26
    Age : 34
    Ort : Sollentuna

    Ordlista/Bra att veta Empty Sv: Ordlista/Bra att veta

    Inlägg av Araklaj tor okt 28, 2010 11:08 am


    Sponsored content


    Ordlista/Bra att veta Empty Sv: Ordlista/Bra att veta

    Inlägg av Sponsored content


      Aktuell tid och datum: tor mar 28, 2024 10:25 pm