Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

+3
Kyuu
JESPERererrr :D
Zacko
7 posters

    Genomgång på AI-tentan

    Zacko
    Zacko
    Webmaster (Chuck Norris)
    Webmaster (Chuck Norris)


    Antal inlägg : 1594
    Join date : 09-08-21
    Age : 35
    Ort : Stockholm

    Genomgång på AI-tentan Empty Genomgång på AI-tentan

    Inlägg av Zacko tor okt 28, 2010 5:03 pm

    Nån som orkar?

    Jag vill veta svaret på sista frågan i upgg 1:
    När kan man vara säker på att A* finner en optimal lösning snabbare än Dijkstra?

    Sen vill jag också veta svaren på Sant/Falskt frågorna =]
    Själv svarade jag Falskt, Sant, Falskt, Sant.

    Totalt sett gick tentan väldigt bra, kände mig rätt säker på alla frågor utom sista.
    Nån som har ett bra svar på 7an?
    Jag tror att jag var inne på rätt spår, men jag flummade nog iväg lite för mycket med min förklaring.
    JESPERererrr :D
    JESPERererrr :D
    Ölväktare


    Antal inlägg : 594
    Join date : 09-08-26
    Age : 34
    Ort : Spånga

    Genomgång på AI-tentan Empty Sv: Genomgång på AI-tentan

    Inlägg av JESPERererrr :D tor okt 28, 2010 5:30 pm

    Jag undrar över både andra och tredje frågan i uppgift 1... Jag chansade på "så länge det bara finns ett mål" på andra frågan, för jag hade för mej att jag läst det någonstans.

    På sant/falskt frågorna svarade jag falskt, sant, falskt, falskt. En DÄA kan inte göra lika kraftfulla uttryck som en pushdownautomat eftersom den saknar ett minne. Den kan t.ex. inte hantera xA+xB (dvs att strängen ska innehålla lika många A som B)

    Sista frågan besvarade jag ganska bra, tror jag, genom ett exempel. Jag gjorde ett beslutsträd, fixade en tabell och sen gick jag igenom steg för steg hur den klassificerade varje rad i tabellen.
    Kyuu
    Kyuu
    Mod (Kortspel, brädspel, figurspel, mm.)


    Antal inlägg : 791
    Join date : 09-08-25
    Age : 38

    Genomgång på AI-tentan Empty Sv: Genomgång på AI-tentan

    Inlägg av Kyuu tor okt 28, 2010 5:32 pm

    Zacko skrev:När kan man vara säker på att A* finner en optimal lösning snabbare än Dijkstra?
    Jag var lite osäker på den. O: Svarade nåt i stil med, "När det heuristiska värdet är underskattat, men större än noll"
    Binarin
    Binarin


    Antal inlägg : 110
    Join date : 09-08-26
    Age : 33
    Ort : Sollentuna

    Genomgång på AI-tentan Empty Sv: Genomgång på AI-tentan

    Inlägg av Binarin tor okt 28, 2010 5:39 pm

    jag kan säga vad jag svarade i alla fall.

    på ettan sa jag nåt klurigt att A* hittar snabbare om heurustiken är gjort för att göra sökningen snabbare (t.ex. fågelvägen till destinationen) och det finns flera noder att nå som inte är del av den optimala vägen (om man inte kan gå fel så hittar väl dijkstra's algoritm snabbare?)

    a) Falskt
    b) Sant
    c) Falskt
    d?
    e) Falskt, en Pushdownautomat är väl coolare än en DÄA?

    det kändes bra för mig, förutom 7:an :S den fatta jag inte riktigt...
    jag tog upp ett exempel som representerade idag, och klassificerade den som en bra dag att gå till skolan med mitt beslutsträd som bestämmer om jag går till skolan eller inte varje dag :3
    bordy
    bordy
    Ölväktare


    Antal inlägg : 1466
    Join date : 09-08-27
    Age : 36
    Ort : Bromma

    Genomgång på AI-tentan Empty Sv: Genomgång på AI-tentan

    Inlägg av bordy tor okt 28, 2010 6:12 pm

    Jag är nöjd. Var rätt säker på allt utom 2:an, och JA Binarin, pushdownautomater as svinigt tuffa i jämförelse med en DÄA. >BD *seriously, varför har vi ingen solglasögon/CSIsolglasögon-smiley?*

    EDIT: Nevermind, fixade en. Genomgång på AI-tentan 28_8592
    JESPERererrr :D
    JESPERererrr :D
    Ölväktare


    Antal inlägg : 594
    Join date : 09-08-26
    Age : 34
    Ort : Spånga

    Genomgång på AI-tentan Empty Sv: Genomgång på AI-tentan

    Inlägg av JESPERererrr :D tor okt 28, 2010 6:37 pm

    Binarin skrev:
    på ettan sa jag nåt klurigt att A* hittar snabbare om heurustiken är gjort för att göra sökningen snabbare (t.ex. fågelvägen till destinationen) och det finns flera noder att nå som inte är del av den optimala vägen (om man inte kan gå fel så hittar väl dijkstra's algoritm snabbare?

    Heuristiken är väl alltid gjord för att hitta snabbare? Vad skulle den annars vara bra för? ;<

    Och om man inte kan gå fel, varför ska man ens söka? Razz
    Binarin
    Binarin


    Antal inlägg : 110
    Join date : 09-08-26
    Age : 33
    Ort : Sollentuna

    Genomgång på AI-tentan Empty Sv: Genomgång på AI-tentan

    Inlägg av Binarin tor okt 28, 2010 6:48 pm

    JESPERererrr Very Happy skrev:
    Binarin skrev:
    på ettan sa jag nåt klurigt att A* hittar snabbare om heurustiken är gjort för att göra sökningen snabbare (t.ex. fågelvägen till destinationen) och det finns flera noder att nå som inte är del av den optimala vägen (om man inte kan gå fel så hittar väl dijkstra's algoritm snabbare?

    Heuristiken är väl alltid gjord för att hitta snabbare? Vad skulle den annars vara bra för? ;<

    Och om man inte kan gå fel, varför ska man ens söka? Razz

    Heuristik används väl också för att värdera hur bra vägar är? eller är det bara nåt jag kommit på själv kanske? typ, högre herustik för ofarliga vägar eller vägar med fin utsikt beroende på situationen.

    Botar är dåliga och behöver söka även om det är uppenbart var man ska ^^
    JESPERererrr :D
    JESPERererrr :D
    Ölväktare


    Antal inlägg : 594
    Join date : 09-08-26
    Age : 34
    Ort : Spånga

    Genomgång på AI-tentan Empty Sv: Genomgång på AI-tentan

    Inlägg av JESPERererrr :D tor okt 28, 2010 7:27 pm

    Binarin skrev:

    Heuristik används väl också för att värdera hur bra vägar är? eller är det bara nåt jag kommit på själv kanske? typ, högre herustik för ofarliga vägar eller vägar med fin utsikt beroende på situationen.

    Njae... Hur skulle den kunna bestämma vilken väg som är farlig eller har fin utsikt om den informationen inte redan finns? Värdena från heuristiken måste väl vara samma "enhet" som värdena på bågarna?

    Binarin skrev:
    Botar är dåliga och behöver söka även om det är uppenbart var man ska ^^

    Ja men det känns som en kuggfråga om det är det rätta svaret... Typ som att fråga "när kan man vara säker på att det går snabbare att fälla ett träd med hjälp av en motorsåg än vattenballonger?" och svaret är "så länge trädet inte är gjort av cesium" (cesium exploderar vid kontakt med vatten). Fett bra analogi.
    Tanax
    Tanax


    Antal inlägg : 108
    Join date : 09-08-25

    Genomgång på AI-tentan Empty Sv: Genomgång på AI-tentan

    Inlägg av Tanax fre okt 29, 2010 10:53 am

    Tror det gick rätt bra för mig, var bara 2 delfrågor(A och C på fråga 4) som jag inte svarade på - det för att inte riskera minuspoäng -.-'

    Hur som helst, angående fråga 1 så skrev jag nästan 1 hel sida med allt jag visste om A* och Dijstra's med hur mycket skit som helst, t.ex. slängde jag in att "A*, också känt som A-star" för att sedan i slutet summera allting med att svara på frågorna med precis det motsatta(typ) och hoppas han tolkar det som att jag kan asmycket och verkligen har svarat på frågan. Svarade väl lösaktigt någonting i stil med att A-star är mindre optimal än Dijstra's när den överskattar heuristiken(till exempel). Så istället för att svara på när Dijstra's är mer optimal svarade jag på när A* är mindre optimal än Dikstra's(muaha).

    Sant/Falsk frågorna kan jag som sagt inte hjälpa dig på A eller C men B och E(D?) var iaf sant på B och falskt på E(D).

    Fråga 7 skrev jag också nästan 1 hel sida med massa exempel men översiktligt skrev jag någonting i stil med att den följer bara beslutsträdets "grenar" för att få fram ett svar. Tillsammans med exemplet jag gjorde(Rainy, Sunny, Windy - Humidity High, Humidity Low - etc) så tror jag det blev rätt bra Smile

    Fråga 2 satt jag aslänge på. Var tvungen att fråga Lars också, tror han stod vid mig i säkert 15min. Först satt jag länge o funderade på vad fNa han menade med grafsökningsproblem och all shit som stod i frågan men kom sedan på att han sa på tentagenomgången att man bara kunde rita varje tillstånd med en flod och hur man flyttar över allting. Så jag gjorde det. Frågade honom sen ifall man kunde göra så, för att vara på den säkra sidan och då sa han att man INTE fick göra så som jag hade gjort. Jag hade ritat att BÅTEN var ett ställe där 2st kunde vara, det fick man alltså inte utan man skulle tolka det som att de man väljer att flytta över OMEDELBART _TELEPORTERAS_ över till andra sidan. Det gjorde ju det hela mycket svårare. Satt och gjorde upp en massa scenarion men kom verkligen inte fram till något. Så jag frågade honom igen och visade alla exempel varpå han stod tyst i 5min och sedan ritade på mina exempel hur jag skulle flytta för att lösa frågan Razz
    XistenZ
    XistenZ
    KorvarN^


    Antal inlägg : 583
    Join date : 09-09-02
    Age : 36
    Ort : Norrtälje

    Genomgång på AI-tentan Empty Sv: Genomgång på AI-tentan

    Inlägg av XistenZ fre okt 29, 2010 1:12 pm

    Tanax skrev:Jag hade ritat att BÅTEN var ett ställe där 2st kunde vara, det fick man alltså inte utan man skulle tolka det som att de man väljer att flytta över OMEDELBART _TELEPORTERAS_ över till andra sidan.
    Happ, då failade man den frågan totalt... TACK!

    Sponsored content


    Genomgång på AI-tentan Empty Sv: Genomgång på AI-tentan

    Inlägg av Sponsored content

      Liknande ämnen

      -
      » Tentan

      Aktuell tid och datum: tor mar 28, 2024 5:47 pm