Hej, tjena, banan, katt.
Hörde att vi blev introducerade till SDL på lektionen idag. Jag var inte där, för jag har oturligt nog åkt på en tråkig förkylning, men jag tänkte att jag skulle posta en tråd där vi kan.
Jag skulle kunna anta att de flesta av er har löst era problem själv, men det kan ju vara najs att ha en tråd där alla problem samt lösningar samlats.
Ett problem som jag har märkt, gällande Code::Blocks, är att Wizarden inte vill hitta en header-fil när man ska ange sökväg till include-mappen.
Jag vet inte ifall det beror på någon ändring i mappstrukturen på SDL eller ifall det är senaste versionen av C::B som krånglar.
Jag kommer försöka dela upp skiten på så sätt att det blir specifika frågor och svar för Visual Studio och Code::Blocks.
Anledningen är för att jag inte har den blekaste aning om hur Visual Studio fungerar längre, då jag fastnat för Code::Blocks totalt sen Sixten introducerade mig.
Code::Blocks
Hur kan jag göra för att wizarden inte ska bitcha sig mot mig, den klagar på en header-fil(SDL.h?)
Det finns säkert flera lösningar, jag tänker dra en fuling, men som förhoppningsvis kommer att fungera.
Istället för att bli arg och lacka satan så kan du testa att göra följande:
Waat? Nu när jag kompilerat test-exemplet som wizarden skapat så klagar den på att den inte kan hitta en DLL-fil :O
Man behöver också ha "runtime libraries" för att kunna köra SDL-program, så har du inte lagt vantarna på SDL.dll, gör det.
Du kan hitta DLL-filen på hemsidan där du laddat ner SDL. Du kan välja att lägga DLL-filen i projektmappen eller i Windåzes System-mapp.
Visual Studio
Kommer antagligen finnas något här också sen.
Har du hittat ett jobbigt problem som du löst? Bidra gärna med lösningen.
Hörde att vi blev introducerade till SDL på lektionen idag. Jag var inte där, för jag har oturligt nog åkt på en tråkig förkylning, men jag tänkte att jag skulle posta en tråd där vi kan.
Jag skulle kunna anta att de flesta av er har löst era problem själv, men det kan ju vara najs att ha en tråd där alla problem samt lösningar samlats.
Ett problem som jag har märkt, gällande Code::Blocks, är att Wizarden inte vill hitta en header-fil när man ska ange sökväg till include-mappen.
Jag vet inte ifall det beror på någon ändring i mappstrukturen på SDL eller ifall det är senaste versionen av C::B som krånglar.
Jag kommer försöka dela upp skiten på så sätt att det blir specifika frågor och svar för Visual Studio och Code::Blocks.
Anledningen är för att jag inte har den blekaste aning om hur Visual Studio fungerar längre, då jag fastnat för Code::Blocks totalt sen Sixten introducerade mig.
Code::Blocks
Hur kan jag göra för att wizarden inte ska bitcha sig mot mig, den klagar på en header-fil(SDL.h?)
Det finns säkert flera lösningar, jag tänker dra en fuling, men som förhoppningsvis kommer att fungera.
Istället för att bli arg och lacka satan så kan du testa att göra följande:
- Gå in i mappen SDL-<versionsnummer>.
- Hitta mappen "include" och gå in i den.
- Här ser du en mapp som antagligen heter SDL, gå in i den med.
- Markera allting i mappen, CTRL+X (klipp ut)
- Gå tillbaka till föregående mapp, dvs upp en nivå till include-mappen.
- CTRL+V (klistra in)
Waat? Nu när jag kompilerat test-exemplet som wizarden skapat så klagar den på att den inte kan hitta en DLL-fil :O
Man behöver också ha "runtime libraries" för att kunna köra SDL-program, så har du inte lagt vantarna på SDL.dll, gör det.
Du kan hitta DLL-filen på hemsidan där du laddat ner SDL. Du kan välja att lägga DLL-filen i projektmappen eller i Windåzes System-mapp.
Visual Studio
Kommer antagligen finnas något här också sen.
Har du hittat ett jobbigt problem som du löst? Bidra gärna med lösningen.