Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

3 posters

    Problem med att få SDL att fungera? Här kanske lösningen finns.

    Flayer
    Flayer


    Antal inlägg : 122
    Join date : 09-08-25
    Age : 33
    Ort : Kista

    Problem med att få SDL att fungera? Här kanske lösningen finns. Empty Problem med att få SDL att fungera? Här kanske lösningen finns.

    Inlägg av Flayer tis nov 16, 2010 5:42 pm

    Hej, tjena, banan, katt.

    Hörde att vi blev introducerade till SDL på lektionen idag. Jag var inte där, för jag har oturligt nog åkt på en tråkig förkylning, men jag tänkte att jag skulle posta en tråd där vi kan.
    Jag skulle kunna anta att de flesta av er har löst era problem själv, men det kan ju vara najs att ha en tråd där alla problem samt lösningar samlats.

    Ett problem som jag har märkt, gällande Code::Blocks, är att Wizarden inte vill hitta en header-fil när man ska ange sökväg till include-mappen.
    Jag vet inte ifall det beror på någon ändring i mappstrukturen på SDL eller ifall det är senaste versionen av C::B som krånglar.

    Jag kommer försöka dela upp skiten på så sätt att det blir specifika frågor och svar för Visual Studio och Code::Blocks.
    Anledningen är för att jag inte har den blekaste aning om hur Visual Studio fungerar längre, då jag fastnat för Code::Blocks totalt sen Sixten introducerade mig.

    Code::Blocks

    Hur kan jag göra för att wizarden inte ska bitcha sig mot mig, den klagar på en header-fil(SDL.h?)
    Det finns säkert flera lösningar, jag tänker dra en fuling, men som förhoppningsvis kommer att fungera.
    Istället för att bli arg och lacka satan så kan du testa att göra följande:

    1. Gå in i mappen SDL-<versionsnummer>.
    2. Hitta mappen "include" och gå in i den.
    3. Här ser du en mapp som antagligen heter SDL, gå in i den med.
    4. Markera allting i mappen, CTRL+X (klipp ut)
    5. Gå tillbaka till föregående mapp, dvs upp en nivå till include-mappen.
    6. CTRL+V (klistra in)
    Nu kan du prova att köra wizarden igen, den bör inte klaga denna gång.

    Waat? Nu när jag kompilerat test-exemplet som wizarden skapat så klagar den på att den inte kan hitta en DLL-fil :O
    Man behöver också ha "runtime libraries" för att kunna köra SDL-program, så har du inte lagt vantarna på SDL.dll, gör det.
    Du kan hitta DLL-filen på hemsidan där du laddat ner SDL. Du kan välja att lägga DLL-filen i projektmappen eller i Windåzes System-mapp.

    Visual Studio
    Kommer antagligen finnas något här också sen.

    Har du hittat ett jobbigt problem som du löst? Bidra gärna med lösningen.
    Kannan
    Kannan


    Antal inlägg : 740
    Join date : 09-08-25
    Ort : kista

    Problem med att få SDL att fungera? Här kanske lösningen finns. Empty Sv: Problem med att få SDL att fungera? Här kanske lösningen finns.

    Inlägg av Kannan tis nov 16, 2010 7:40 pm

    Han visade hur man gjorde i Visual Studio, så nästan alla borde ju kunna det

    edit: kan ju säga att jag fick problem dirr själv xD. men löste det genom att lägga SDL.dll i SysWOW64 (system32 för 32-bits windows)
    har inte försökt i kådblåx än
    Flayer
    Flayer


    Antal inlägg : 122
    Join date : 09-08-25
    Age : 33
    Ort : Kista

    Problem med att få SDL att fungera? Här kanske lösningen finns. Empty Sv: Problem med att få SDL att fungera? Här kanske lösningen finns.

    Inlägg av Flayer tis nov 16, 2010 9:34 pm

    Det är samma grej för Code::Blocks, om du nu inte lägger DLL'en i projektmappen.
    Princess
    Princess
    ♥♥♥♥♥Princess Admin♥♥♥♥♥
    ♥♥♥♥♥Princess Admin♥♥♥♥♥


    Antal inlägg : 2804
    Join date : 09-08-25
    Age : 33
    Ort : The Mushroom Kingdom

    Problem med att få SDL att fungera? Här kanske lösningen finns. Empty Sv: Problem med att få SDL att fungera? Här kanske lösningen finns.

    Inlägg av Princess ons nov 17, 2010 8:16 am

    Jag tänkte på det här.

    Customer: “Excuse me!”

    Me: “Yes, ma’am?”

    Customer: “I want to return this laptop I bought from you yesterday.”

    Me: “Oh really? Why? Is there a problem with it?”

    Customer: “Yes there is! It has witchcraft in it!”

    Me: “Witchcraft?”

    Customer: “Yes! When I tried to install a program on it, it said it was starting a wizard. Wizards and witchcraft are evil! I don’t know why you would sell such things at a store like this!”

    Me: “Ma’am, a ‘wizard’ on a computer is just the name of the program that helps the install process, it makes it quick so that it is like magic, hence the name ‘wizard’.”

    Customer: “I don’t care about your make believe hull-a-b-loo religion! It goes against my beliefs to have anything to do with that type of thing! Now give me my refund so I can be out of this evil place!”

    Me: “Sure ma’am, this way.”
    Flayer
    Flayer


    Antal inlägg : 122
    Join date : 09-08-25
    Age : 33
    Ort : Kista

    Problem med att få SDL att fungera? Här kanske lösningen finns. Empty Sv: Problem med att få SDL att fungera? Här kanske lösningen finns.

    Inlägg av Flayer ons nov 17, 2010 2:11 pm

    Princess skrev:Jag tänkte på det här.

    Customer: “Excuse me!”

    Me: “Yes, ma’am?”

    Customer: “I want to return this laptop I bought from you yesterday.”

    Me: “Oh really? Why? Is there a problem with it?”

    Customer: “Yes there is! It has witchcraft in it!”

    Me: “Witchcraft?”

    Customer: “Yes! When I tried to install a program on it, it said it was starting a wizard. Wizards and witchcraft are evil! I don’t know why you would sell such things at a store like this!”

    Me: “Ma’am, a ‘wizard’ on a computer is just the name of the program that helps the install process, it makes it quick so that it is like magic, hence the name ‘wizard’.”

    Customer: “I don’t care about your make believe hull-a-b-loo religion! It goes against my beliefs to have anything to do with that type of thing! Now give me my refund so I can be out of this evil place!”

    Me: “Sure ma’am, this way.”

    Hehe, den var ju rålig ^^

    Sponsored content


    Problem med att få SDL att fungera? Här kanske lösningen finns. Empty Sv: Problem med att få SDL att fungera? Här kanske lösningen finns.

    Inlägg av Sponsored content

      Liknande ämnen

      -

      Aktuell tid och datum: tor mar 28, 2024 11:45 pm