Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

+10
bordy
coraldomino
roofie
Sirap
Anaka
ninq
Tanax
Kia
Error
Zacko
14 posters

    Tenta (Ordlista)

    Sirap
    Sirap


    Antal inlägg : 53
    Join date : 09-08-25

    Tenta (Ordlista) - Sida 2 Empty Sv: Tenta (Ordlista)

    Inlägg av Sirap mån dec 06, 2010 3:41 pm

    ...suck. jag kom inte ens upp ur sängen imorse Rolling Eyes

    Tanax skrev:

    Sweeping/Lofting: Extrusion enligt en kurva(t.ex. en NURB eller en Beizer-kurva). Detta producerar en Patch.

    Lathing/Spinning: Extrusion enligt en axel. (producerar detta också en Patch??)


    Jag tror inte att sweeping eller lathing skapar en patch om du utgår från ett antal vertices/edges som du ritat ut. Då skapas istället en polygon-mesh. Tror snarare att om du utgår ifrån en spline (som sveps eller spinns) så skapas en patch;

    Spline modeling, also known as patch modeling, is an efficient alternative to using polygons for organic modeling. A spline in 3D modeling is a line that describes a curve. The curve is defined by a number of points. The curved spline can then be lathed or extruded to create 3D geometry. A mesh created from intersecting splines consists of areas called patches.
    Avslutarn
    Avslutarn
    Devourer of Souls
    Devourer of Souls


    Antal inlägg : 1010
    Join date : 09-08-25
    Age : 35
    Ort : Kista

    Tenta (Ordlista) - Sida 2 Empty Sv: Tenta (Ordlista)

    Inlägg av Avslutarn mån dec 06, 2010 5:19 pm

    Lathing skapar INTE en patch, den extruderar från din 2d-mesh.

    Däremot... Om du skapat ditt 2d-mönster via splines så kanske det räknas som en patch? Vet inte om det går att göra via splines, jag har alltid gjort det via polygoner i 2d-led (ctrl+alt+Q så får ni 4 olika vyer).

    Spinning heter det i blender och man hittar det i högra menyn i edit mode.
    Där kan man välja antalet grader att snurra samt hur många steg den ska göra. Gjorde en grym dildo det första jag gjorde ;>

      Aktuell tid och datum: fre mar 29, 2024 1:39 am