Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

+18
Max
yamir
y2
Alexander
Kia
Zeke
ninq
dygnsrytm
XistenZ
Joxe
Peccatrix
Princess
foofoo
Aztastic
Araklaj
coraldomino
Zacko
Error
22 posters

    Den stora fråga-svar-tråden om Blender

    Error
    Error


    Antal inlägg : 139
    Join date : 09-08-25
    Age : 34

    Den stora fråga-svar-tråden om Blender Empty Den stora fråga-svar-tråden om Blender

    Inlägg av Error tis nov 02, 2010 3:36 pm

    Tänkte att det vore nice med en tråd där man kan ställa frågor och svara på andras frågor om Blender.

    Jag börjar: Hur fNa deselectar man?
    Zacko
    Zacko
    Webmaster (Chuck Norris)
    Webmaster (Chuck Norris)


    Antal inlägg : 1594
    Join date : 09-08-21
    Age : 35
    Ort : Stockholm

    Den stora fråga-svar-tråden om Blender Empty Sv: Den stora fråga-svar-tråden om Blender

    Inlägg av Zacko tis nov 02, 2010 3:59 pm

    To deselect with the lasso, use CTRL+SHIFT+LMB.

    Otherwise, deselect with SHIFT+RMB
    Error
    Error


    Antal inlägg : 139
    Join date : 09-08-25
    Age : 34

    Den stora fråga-svar-tråden om Blender Empty Sv: Den stora fråga-svar-tråden om Blender

    Inlägg av Error tis nov 02, 2010 4:09 pm

    Tack, man kan även trycka A för att selecta/deselecta allt märkte jag.
    Zacko
    Zacko
    Webmaster (Chuck Norris)
    Webmaster (Chuck Norris)


    Antal inlägg : 1594
    Join date : 09-08-21
    Age : 35
    Ort : Stockholm

    Den stora fråga-svar-tråden om Blender Empty Sv: Den stora fråga-svar-tråden om Blender

    Inlägg av Zacko tis nov 02, 2010 4:33 pm

    Fråga 2:

    Jag har skapat två olika objekt som hamnat lite inuti varandra.
    Hur tar jag bort den ena? Hittar bara "Delete all" och att ta bort dom vertex för vertex :C

    EDIT:
    Wait... De har tydligen satts ihop till ett gemensamt objekt. Har ingen aning om hur jag gjorde det.

    Ändrar min fråga till:
    Hur sätter man ihop och tar isär objekt?
    Error
    Error


    Antal inlägg : 139
    Join date : 09-08-25
    Age : 34

    Den stora fråga-svar-tråden om Blender Empty Sv: Den stora fråga-svar-tråden om Blender

    Inlägg av Error tis nov 02, 2010 4:40 pm

    Inte säker på hur man separerar objekt, men om de räknas som ett borde du kunna gå in i Edit-mode och selecta alla delar av det ena objektet och deleta dem. Fast beroende på hur de sitter ihop kanske det blir jävligt jobbigt. :/

    Fråga 3:
    Hur gör man normaler tvåsidiga?
    Zacko
    Zacko
    Webmaster (Chuck Norris)
    Webmaster (Chuck Norris)


    Antal inlägg : 1594
    Join date : 09-08-21
    Age : 35
    Ort : Stockholm

    Den stora fråga-svar-tråden om Blender Empty Sv: Den stora fråga-svar-tråden om Blender

    Inlägg av Zacko tis nov 02, 2010 4:47 pm

    Man kan tydligen sätta ihop objekt med Ctrl + J så jag besvarade min egen fråga :]
    Ta isär dem var visst lite klurigare, men det känns inte så viktigt just nu.

    Det jag vill veta är

    Fråga 4:
    Hur placerar man två objekt precis intill varandra?
    Kan ju typ göra detta manuellt genom att skriva in gemensamma koordinater, men tycker att det borde finns en "SNAP TO" funktion?

    EDIT:
    Tror att detta besvarat min fråga:
    http://wiki.blender.org/index.php/Doc:Tutorials/Modeling/Meshes/Snap_to_Mesh

    Men har inte riktigt greppat det ännu
    coraldomino
    coraldomino
    Mod (Kreativt skapande)


    Antal inlägg : 719
    Join date : 09-08-26
    Age : 36

    Den stora fråga-svar-tråden om Blender Empty Sv: Den stora fråga-svar-tråden om Blender

    Inlägg av coraldomino ons nov 03, 2010 4:45 am

    hallåj varför blir mitt hus nab när vill extrude?

    Den stora fråga-svar-tråden om Blender Husv

    http://en.wikibooks.org/wiki/Blender_3D:_Noob_to_Pro/Improving_Your_House

    Är på face selectiondelen... och mitt ba' näe

    EDIT: Ja juste värt att tillägga att jag försöker använda z för att tvinga den bli rak. Men ja. Fixade det genom att köra free-mode och se'n hålla inne scroll, då verkade den också bli rak. watis-
    Araklaj
    Araklaj


    Antal inlägg : 1337
    Join date : 09-08-26
    Age : 34
    Ort : Sollentuna

    Den stora fråga-svar-tråden om Blender Empty Sv: Den stora fråga-svar-tråden om Blender

    Inlägg av Araklaj ons nov 03, 2010 9:58 pm

    Är fast på "Create additional vertices (and edges) by clicking Ctrl + LMB , but don't attempt to close a loop yet."

    Hur fNa stänger jag loopen?
    Aztastic
    Aztastic
    MANLY-MAN ADMIN *flex*
    MANLY-MAN ADMIN *flex*


    Antal inlägg : 2269
    Join date : 09-08-25
    Age : 34
    Ort : ja

    Den stora fråga-svar-tråden om Blender Empty Sv: Den stora fråga-svar-tråden om Blender

    Inlägg av Aztastic sön nov 07, 2010 6:49 pm

    Tja! massa hotkeys till blender här
    foofoo
    foofoo
    HandledarFarfar


    Antal inlägg : 4
    Join date : 10-11-09

    Den stora fråga-svar-tråden om Blender Empty Sv: Den stora fråga-svar-tråden om Blender

    Inlägg av foofoo tis nov 09, 2010 10:01 am

    yoyo, nu tänkte jag hänga lite här, kanske råkar svara på nån fråga i förbifarten

    yours truly
    handledar farfar foofoo
    Princess
    Princess
    ♥♥♥♥♥Princess Admin♥♥♥♥♥
    ♥♥♥♥♥Princess Admin♥♥♥♥♥


    Antal inlägg : 2804
    Join date : 09-08-25
    Age : 33
    Ort : The Mushroom Kingdom

    Den stora fråga-svar-tråden om Blender Empty Sv: Den stora fråga-svar-tråden om Blender

    Inlägg av Princess tis nov 09, 2010 10:10 am

    Willkommen, opa!
    foofoo
    foofoo
    HandledarFarfar


    Antal inlägg : 4
    Join date : 10-11-09

    Den stora fråga-svar-tråden om Blender Empty Sv: Den stora fråga-svar-tråden om Blender

    Inlägg av foofoo tis nov 09, 2010 11:43 am

    Här är även länken till våra tutorials för dom som har missat det.

    http://people.dsv.su.se/~matsw/sp3guide/
    Aztastic
    Aztastic
    MANLY-MAN ADMIN *flex*
    MANLY-MAN ADMIN *flex*


    Antal inlägg : 2269
    Join date : 09-08-25
    Age : 34
    Ort : ja

    Den stora fråga-svar-tråden om Blender Empty Sv: Den stora fråga-svar-tråden om Blender

    Inlägg av Aztastic tis nov 09, 2010 2:22 pm

    foofoo ska göra kaoz med oss
    Peccatrix
    Peccatrix


    Antal inlägg : 55
    Join date : 09-08-31
    Ort : Arvika

    Den stora fråga-svar-tråden om Blender Empty Sv: Den stora fråga-svar-tråden om Blender

    Inlägg av Peccatrix tor nov 11, 2010 6:44 pm

    Tips till er som vill göra något mer avancerat med referensbild så kan ni gå in på [N-Key] menyn, ner till background Images och lägg till önskad bild. Så får ni en bild i bakgrunden av vad ni vill avbilda.

    The more you know.

    Extra pluspoäng om du öppnar ett fönster till där du ser objektet i profil i ena och frontal i andra så att du får ut alla dimensioner ur referensen du vill efterlikna.
    Joxe
    Joxe
    Mod (TV- och Datorspel)


    Antal inlägg : 700
    Join date : 09-08-27
    Age : 35
    Ort : Haninge

    Den stora fråga-svar-tråden om Blender Empty Sv: Den stora fråga-svar-tråden om Blender

    Inlägg av Joxe fre nov 12, 2010 3:09 pm

    Kan man skicka objekt mellan scener? Verkar idiotiskt att behöva modellera i samma fönster hela tiden.

    NVM! Object > Make Links... > Objects to scene... > [namn]

    Edit: Är det bara jag som stör mig på att Z är höjdled istället för Y som i typ alla andra program, språk, fantasier och deras grannar?
    Araklaj
    Araklaj


    Antal inlägg : 1337
    Join date : 09-08-26
    Age : 34
    Ort : Sollentuna

    Den stora fråga-svar-tråden om Blender Empty Sv: Den stora fråga-svar-tråden om Blender

    Inlägg av Araklaj lör nov 13, 2010 1:54 pm

    Kommer lacka snart.. spenderar mest tid på att leta fram alla knappar i nya UI >.<

    Är det någon som vet hur man kan länka en mesh att följa en ben i armature utan att bli deformerad? Jag har två objekt, en människa och en hatt på hans huvud. Sen finns det en armature ed ben som är parent till människan. Hur får jag hatten att följa människans huvud? Om jag länkar den till en ben, blir den bara deformerad Sad

    Har provat att köra parent, den verkar inte funka på pose mode.
    Peccatrix
    Peccatrix


    Antal inlägg : 55
    Join date : 09-08-31
    Ort : Arvika

    Den stora fråga-svar-tråden om Blender Empty Sv: Den stora fråga-svar-tråden om Blender

    Inlägg av Peccatrix sön nov 14, 2010 5:53 pm

    För den som är intresserad av det:
    http://blenderart.org/issues/#

    En massa nedladdningsbara tidningar om alla möjliga och snudd på omöjliga saker man kan göra i blender.
    XistenZ
    XistenZ
    KorvarN^


    Antal inlägg : 583
    Join date : 09-09-02
    Age : 36
    Ort : Norrtälje

    Den stora fråga-svar-tråden om Blender Empty Sv: Den stora fråga-svar-tråden om Blender

    Inlägg av XistenZ sön nov 14, 2010 9:23 pm

    När jag kikar genom kameran är det bara ett liiiiiitet litet fönster man ser igenom, oavsett om man skalar upp kameran som fNa så spelar det ingen roll, jag ser inte ett skit.

    Någon som vet hur man löser detta?
    Zacko
    Zacko
    Webmaster (Chuck Norris)
    Webmaster (Chuck Norris)


    Antal inlägg : 1594
    Join date : 09-08-21
    Age : 35
    Ort : Stockholm

    Den stora fråga-svar-tråden om Blender Empty Sv: Den stora fråga-svar-tråden om Blender

    Inlägg av Zacko sön nov 14, 2010 9:40 pm

    XistenZ skrev:När jag kikar genom kameran är det bara ett liiiiiitet litet fönster man ser igenom, oavsett om man skalar upp kameran som fNa så spelar det ingen roll, jag ser inte ett skit.

    Någon som vet hur man löser detta?
    Scrolla uppåt Smile
    Joxe
    Joxe
    Mod (TV- och Datorspel)


    Antal inlägg : 700
    Join date : 09-08-27
    Age : 35
    Ort : Haninge

    Den stora fråga-svar-tråden om Blender Empty Sv: Den stora fråga-svar-tråden om Blender

    Inlägg av Joxe sön nov 14, 2010 10:51 pm

    Ändra till "Blender Game" (default, längst uppe i mitten) och sen tar du och går in på "Scene" i det högra fältet och ändrar kameran till "Extend".
    Zacko
    Zacko
    Webmaster (Chuck Norris)
    Webmaster (Chuck Norris)


    Antal inlägg : 1594
    Join date : 09-08-21
    Age : 35
    Ort : Stockholm

    Den stora fråga-svar-tråden om Blender Empty Sv: Den stora fråga-svar-tråden om Blender

    Inlägg av Zacko sön nov 14, 2010 10:55 pm

    Hur ger man ett object "properties".
    Försöker använda "near-sensors" som kollar om två objekt är nära varandra, men de checkar bara object property, och jag hittar inget sådant för mina object :C
    Object ID är tydligen något annat.

    EDIT:
    Aha, hittat nåt längst ner till vänster, har dock inte fått det att funka än, men kan inte tänka mig att det skulle va nåt annat.

    REDIT:
    Fick det att funka till slut =)
    Det är rätt typ av property nere till vänster, men den reagerade på rätt fuckade distances fisk
    Standard distance var mellan 1-2 men för mig funkade det inte förrän 20-40 ^^;
    dygnsrytm
    dygnsrytm


    Antal inlägg : 275
    Join date : 09-09-23
    Age : 36
    Ort : Vasastan

    Den stora fråga-svar-tråden om Blender Empty Sv: Den stora fråga-svar-tråden om Blender

    Inlägg av dygnsrytm mån nov 15, 2010 6:05 pm

    +1 på tråd

    är det någon som har koll på när den 'riktiga' handledningen ska vara? först fick jag för mig att den är i samband med att vi har prioritet i datorsalar, men inte helt säker längre ... info? tankar om detta? c6?
    Error
    Error


    Antal inlägg : 139
    Join date : 09-08-25
    Age : 34

    Den stora fråga-svar-tråden om Blender Empty Sv: Den stora fråga-svar-tråden om Blender

    Inlägg av Error mån nov 15, 2010 6:51 pm

    Har för mig att torsdagar är typ workshopdagar. I Daisy står det bara Prio 9-11.45, men tycker mig minnas att det skulle vara nåt mer i typ foobar.
    dygnsrytm
    dygnsrytm


    Antal inlägg : 275
    Join date : 09-09-23
    Age : 36
    Ort : Vasastan

    Den stora fråga-svar-tråden om Blender Empty Sv: Den stora fråga-svar-tråden om Blender

    Inlägg av dygnsrytm mån nov 15, 2010 8:53 pm

    Error skrev:Har för mig att torsdagar är typ workshopdagar. I Daisy står det bara Prio 9-11.45, men tycker mig minnas att det skulle vara nåt mer i typ foobar.

    ok, det är ju bra med workshops, men det måste väl ändå finnas handledartider också? då handledarna använder sin hi-tech-utrustning för att följa kölistan å det. hade ställt in mig på handledning imorgon kl. 13 ju. tycker det borde vara en mänsklig rättighet. >:D
    dygnsrytm
    dygnsrytm


    Antal inlägg : 275
    Join date : 09-09-23
    Age : 36
    Ort : Vasastan

    Den stora fråga-svar-tråden om Blender Empty Sv: Den stora fråga-svar-tråden om Blender

    Inlägg av dygnsrytm tis nov 16, 2010 4:41 pm

    det var handledning idag mellan 13-15.45, det ägde!

    Sponsored content


    Den stora fråga-svar-tråden om Blender Empty Sv: Den stora fråga-svar-tråden om Blender

    Inlägg av Sponsored content


      Aktuell tid och datum: lör apr 27, 2024 4:47 am